História rýchlostných automobilových a motocyklových pretekov
„500 km slovenských“
Rýchlostné otvorené preteky „500 km slovenskych“ sa jazdili v rokoch 1937 a 1938 na okruhu Bratislava – Malacky – Baba – Pezinok – Bratislava.
Tento okruh absolvovali jazdci 5 krát, takže celková dĺžka trate bola 500 km. Preteky boli vypísané pre automobily a motocykle. Stroje boli rozdelené do kategórií:
Automobily | up to 1100 ccm |
up to 2000 ccm | |
Motocykle | up to 175 ccm |
up to 250 ccm | |
up to 350 ccm | |
up to 500 ccm | |
Sidecary | up to 600 ccm |
Jazdci boli klasifikovaní v dvoch skupinách: | |
Skipina A | továrenskí jazdci |
Skkupina B | súkromní jazdci |
Usporiadateľom pretekov bol Slovenský motoklub a štart oboch ročníkov bol pred klubovňou na Šafárikovom námestí.
Dňa 20. júna 1937 za nepriaznivého počasia bol odštartovaný prvý ročník pretekov. na ťažkej a mokrej trati došlo k niekoľkým pádom najmä v zákrutách na Babe. Absolútnym víťazom v kategórii automobilov sa stal Ján Kubíček na automobile Bugatti s motorom Ford časom 5 hodín,12 minút, 3 sekundy. Najrýchlejším pretekárom na automobile československej výroby bol Vojtěchovský na Aero 50. V konkurencii silnejších automobilov sa veľmi úspešne umiestnil Antonín Vitvar s automobilom Jawa 700. V kategórií motocyklov sa stal absolútnym víťazom Kostlivec na stroji BMW 500 ccm časom 5 hodín, 25 minút, 22 sekúnd.
V skupine súkromných jazdcov zvíťazil slovenský pretekár Jaroslav Bartošek na stroji BMW 500 ccm, neskoršie známy motoristický funkcionár a AMK Zväzarmu, ktorý tragicky zahynul pri veľkej cene ČSSR v Brne.
Druhý ročník sa konal 26. júna 1938. Bol zahájený slávnostným ceremoniálom na Šafárikovom námestí. Štart automobilov bol o 9:00 hodine. Hromadný štart motocyklov bol o 9:05 hodine. Štartovalo 21 automobilov a 30 motocyklov. V priebehu preteku odpadlo 9 automobilov a 9 motocyklov, medziiným Vojtěchovský, Mikulc, Kubíček, Kostlivec.
Výsledky:
Skupina A: | Automobily | do 1100 cca Formánek Aero 30 | ||
do 2000 ccm Romani Aero 50 | ||||
Motocykle | do175 ccm Simandl Jawa | |||
do 250 ccm Vlk Jawa | ||||
do 350 ccm Dusil Jawa | ||||
do 500 ccm Blumenthal BMW | ||||
Skupiny R: | Automobily | do 1000 ccm Sova Jawa | ||
do2000 ccm Inc. Krátky Aero 50 | ||||
Motocycle | do 175 ccm Lōffelmann Jawa | |||
do 250 ccm Žižkovský Ogar | ||||
do 350 ccm Rōhrich DKW | ||||
do 500 ccm Jurina DKW | ||||
Sidecary | do 600 ccm Ellmer Zündap |
Veľmi úspešné v týchto pretekoch boli automobily Aero. Dosiahli najlepšieho času dňa priemerom 94 km/h. Ing. Janoušek na automobile Aero mal najlepší čas na jeden okruh priemerom 102 km/h. Automobily aero obsadili 3 prvé miesta v 3 kategóriách.
ZDROJ: BULLETIN 4. ROČNÍKA SPOMIENKOVEJ JAZDY 1978
Obnovenie tradície 500 km slovenských navrhol v roku 1973 Mudr. Vlastimil Mareš, známy motorista a jeden z aktívnych členov Veteran Car Clubu Bratislava Rusovce. V roku 1974 klub zorgaizoval vôbec prvé veteránske podujatie na Slovensku. Spomienková jazda sa išla ako jazda pravidelnosti po pôvodnej trati „500 km slovenských“ a účastníci ju absolvovali jeden krát. Podujatie malo veľký úspech ako u účastníkov tak isto aj u motoristickej verejnosti. Veteran Car Club Bratislava-Rusovce pravidelne organizoval spomienkovú jazdu aj v ďalších rokoch. V roku 1978 sa konal jubilejný 5. ročník s veľkou medzinárodnou účasťou. Štartovalo 66 účastníkov na autách a 33 jazdcov na motocykloch. Slávnostný štart previedla Eliška Junková. Riaditeľom tohoto jubilejného ročníku bol člen Veteran Car Club Bratislava-Rusovce Daniel Dick.
Zaujímavou zmenou bola spomienková jazda v roku 1990, kedy sa organizátori odklonili od tradície a v rámci nových porevolučných pomerov viedla trasa z Bratislavy do Viedne a naspäť. Záštitu nad podujatím mal viedenský primátor pán Helmut Zilk.
Okrem rokov (1993 až 1995), sa spomienková jazda „ 500 km slovenských“ konala
každoročne. 8. 5. 2004 odštartoval 27. ročník súťaže na pôvodnej trati pretekov pod výstižným
názvom „Pôvodných 500 km slovenských“.
Po roku 2013 sa tradícia prerušila a je našou snahou tento závod ve spolupráci s Veteran Klubom Bratislava zase obnoviť.